Handhaving
Handhaving vormt een essentieel onderdeel van de zero-emissiezone. Bij voorkeur wordt de zone gehandhaafd met ANPR (automatic number plate recognition2), waarbij ondersteunend boa‘s (buitengewoon opsporingsambtenaren) worden ingezet. Voor ANPR-handhaving heeft SPES een aparte handleiding opgesteld voor gemeenten: Leidraad ANPR-handhaving.
Zie stappenplan pagina 12.
Downloads
Dit document is bedoeld voor gemeenten die een zero-emissiezone willen invoeren en deze willen handhaven met behulp van automatische kentekenherkenning. Om te zien of mensen zich houden aan de regels, willen gemeenten vaak analyses uitvoeren op de database met gescande kentekens. Gemeenten willen bijvoorbeeld weten hoeveel voertuigen een vrijstelling hadden en waar voertuigen die de regels overtreden vandaan komen. Hoewel er risico’s zijn voor de privacy van betrokkenen, is het onder bepaalde voorwaarden wel mogelijk om kentekens te gebruiken voor analyses. Dit advies beschrijft de juridische basis, verschillende soorten analyses en de beschermingsmaatregelen die gemeenten moeten treffen om aan de wet- en regelgeving op het gebied van privacybescherming te voldoen
De 'beslisboom toegang ZE-zone' biedt een visuele weergave van redenen waarom een voertuig wel of geen toegang heeft tot een ZE-zone. De beslisboom is zo opgesteld dat het doorlopen daarvan volledig geautomatiseerd kan worden. Anders dan de kentekenchecker van opwegnaarZES.nl, biedt de beslisboom inzicht in de reden waarom een voertuig wel of geen toegang heeft tot een ZE-zone. Dit document is een intern document dat gedeeld kan worden met bijvoorbeeld softwareontwikkelaars. Zie de oplegger voor extra informatie.
SPES onderzoekt sinds september 2024 de handhavingsprocessen voor de zero-emissie zone die op 1 januari 2025 ingaat. Dit heeft geleid tot een actualisatie van het PvA handhaving, een format voor waarschuwingsbrieven, een toelichting op de recidivetermijn bij beboeten vanaf 1 mei 2025, en een verzameling best-practices. Deze rapportage geeft een terugkoppeling over het gebruik van deze producten en advies voor implementatie.
In september 2024 heeft het Parket CVOM het Beoordelingskader voor digitale handhaving van geslotenverklaringen en voetgangersgebieden bijgewerkt. Het beoogt uniformiteit in handhaving te waarborgen door duidelijke richtlijnen te stellen voor het gebruik van camera’s bij handhaving. Het ‘plan van aanpak digitale handhaving’ vormt de kern van dit beleidskader. Gemeenten moeten hun handhavingsplannen afstemmen met de afdeling Beleid en Strategie van het parket CVOM, waarbij aan de uitgangspunten in het beleidskader moet worden voldaan. Het onderliggende plan van aanpak dient als voorbeeld die gemeente kunnen toepassen.
In de gemeente Tilburg is een pilot uitgevoerd met het handhaven van de milieuzone met behulp van een scanauto. Sinds 17 oktober 2022 wordt de scanauto ingezet voor de handhaving van de milieuzone voor vrachtwagens. In deze factsheet worden kort het procesverloop en de resultaten van deze pilot gedeeld. Op basis van de resultaten van de pilot worden vervolgens conclusies getrokken over de inzet van scanauto’s voor de handhaving van de Zero Emissiezone per 1 januari 2025.Dit document is zelfstandig te lezen, maar is vervolg van een eerder gepubliceerde handreiking, namelijk deel 1. Microsoft Word - Handreiking Scanauto voor handhaving milieuzone.docx (opwegnaarzes.nl)
De Matrix ANPR aanbestedingen geeft een overzicht van diverse te maken keuzes ten aanzien van het ANPR-systeem en de aanbesteding zelf. Door middel van deskresearch van diverse aanbestedingen is er inzichtelijk gemaakt welke keuzes de verschillende gemeentes gemaakt hebben. Enerzijds geeft deze matrix inzicht in de te maken keuzes, anderzijds kan het helpen bij te weten welke gemeentes bepaalde keuzes gemaakt hebben. Zie de oplegger voor extra informatie.