Ga direct naar inhoud
Logo Rijksoverheid
Rijksoverheid

B-Rijbewijs voor zero-emissie voertuigen van 3.501 t/m 4.250KG

Vanaf 1 juli wordt het mogelijk om alternatief aangedreven voertuigen zoals zware elektrische bedrijfsauto’s en kampeerauto’s, met een toegestane maximummassa van 3.501 kg tot en met 4.250 kg met een gewoon autorijbewijs (rijbewijs B) binnen Nederland te besturen. Voorwaarde is wel dat dit rijbewijs ten minste twee jaar daarvoor voor de eerste keer is afgegeven. Daarnaast komt er per 1 juli een vrijstelling van de tachograaf die uitsluitend geldt voor elektrische bedrijfsvoertuigen met een toegestane maximummassa van 3.501 kg tot en met 4.250 kg, binnen een straal van 100 kilometer van het vestigingsadres. Deze vrijstellingen nemen belangrijke drempels weg om deze zware voertuigen te verduurzamen.

De overheid heeft met de transportsector afspraken gemaakt dat bestuurders van deze voertuigen een korte veiligheidscursus volgen. Omdat bedrijfsvoertuigen boven de 3.500 kg juridisch vrachtauto’s blijven moeten bestuurders op de hoogte zijn van verkeersregels voor vrachtwagens. Dit leren zij op de aanvullende cursus, net als dat zij veilig leren rijden in deze zware voertuigen.

Ondernemers

Het is gelukt om deze nieuwe regelgeving naadloos aan te laten sluiten op de huidige gedoogperiode die op 1 juli afloopt. Hierdoor kunnen ondernemers gewoon blijven doorrijden in de ruim 800 elektrische bedrijfsvoertuigen die onder deze gedoogregeling vallen. Daarnaast mogen vanaf 1 juli 2025 ook nieuwe voertuigen tot 4.250 kg gebruikmaken van deze regelgeving. Ondernemers krijgen daardoor niet te maken met een rijbewijs C of tachograafplicht als zij hun zware bestelauto’s willen verduurzamen.

Particulieren

Ook particulieren die bijvoorbeeld hun kampeerauto willen verduurzamen kunnen met een zwaarder rijbewijs (C) te maken krijgen. Dit besluit neemt ook voor particulieren de drempel van het rijbewijs C weg.

Veelgestelde vragen over de tachograaf bij 4.250 kg met rijbewijs B/C

Welke voertuigen mogen voortaan ook met een gewoon rijbewijs(B) bestuurd worden?

Je mag met een gewoon rijbewijs (rijbewijs B), ook in zwaardere voertuigen (boven de 3.500 kg maar tot 4.250 kg) rijden als het voertuig:
• rijdt op een alternatieve brandstof,
• een toegestane maximummassa van 3.501 kilogram tot en met 4.250 kilogram heeft, waarbij de massa is vastgelegd in de typegoedkeuring en het kentekenregister,
• geen aanhangwagen heeft,
• wordt bestuurd door iemand met een rijbewijs B, dat minstens twee jaar daarvoor voor de eerste keer is afgegeven,
• binnen Nederland rijdt.
Het wordt aangeraden om een aanvullende veiligheidscursus te volgen.

Voor wie geldt deze vrijstelling van de tachograaf?

Alle bestaande Europese en nationale vrijstellingen van de tachograaf blijven bestaan. Zie voor meer informatie: Vrijstellingen tachograaf | Tachograaf | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
Daarnaast geldt er voortaan geen tachograafplicht meer voor het vervoeren van goederen als je rijdt in een volledig elektrisch of brandstofcel elektrisch voertuig dat:
• een toegestane maximummassa van 3.501 kilogram tot en met 4.250 kilogram heeft,
• binnen 100 kilometer van de vestigingsplaats blijft en binnen Nederland. De vestigingsplaats is de plaats waar je die rit vertrokken bent.
Let op: de arbeidstijden van chauffeurs moeten wel worden geregistreerd.

Mag ik deze vrijstellingen ook in het buitenland gebruiken?

Deze regelgeving geldt voor Nederland. De regels kunnen in het buitenland anders zijn. Check voor je vertrekt bij de plaatselijke overheid wat de regels zijn.

Vanaf wanneer gelden de vrijstellingen?

De vrijstellingen gaan in vanaf 1 juli 2025.

Moet ik de vrijstellingen aanvragen?

Nee. Je hoeft niets aan te vragen. De vrijstellingen gelden automatisch vanaf 1 juli 2025.

Geldt er naast de tachograafvrijstelling ook een vrijstelling voor de verplichte rij- en rusttijden?

Alle bestaande Europese en nationale vrijstellingen van de tachograaf blijven bestaan: Vrijstellingen tachograaf | Tachograaf | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Transportbedrijven en (zelfstandige) chauffeurs van vrachtwagens, openbaarvervoerbussen en touringcarbussen moeten zich houden aan Europese regels voor rij- en rusttijden. Wanneer op basis van nationale/Europese wetgeving, de vrijstelling voor de tachograaf geldt, dan hoeven de chauffeurs de rij- en rusttijden niet bij te houden, en hebben daarbij dus geen tachograafplicht. Voor de verkeersveiligheid en het welzijn van de chauffeur is het wel belangrijk om niet te lang achter elkaar te werken. Daarom moeten chauffeurs zich wel nog steeds houden aan de arbeidstijden. Dit betekent dat je nog steeds moet vastleggen wanneer je werktijd is en wanneer je pauzes neemt. Informatie rond laden en lossen hoeft niet geregistreerd te worden. Voor deze voertuigen waar de vrijstelling voor geldt (een elektrisch bedrijfsvoertuig met een toegestane maximummassa van 3.501 kilogram tot en met 4.250 kilogram), is afgesproken in het convenant tussen de sector en de overheid dat deze arbeidstijden digitaal en op een niet fraudegevoelige wijze vastgelegd worden in het voertuig zelf. Ook zijn de regels rond rusttijd net iets anders. Na een werkdag mag bijvoorbeeld minimaal 11 uur niet gewerkt worden. Anders dan bij de rij- en rusttijden, kan dit niet gecompenseerd worden.
Voor meer informatie, zie: Arbeidstijdenwet en werktijden | Ondernemersplein. Deze informatie is ook onderdeel van de cursus uit het convenant.

Waarom is de tachograafvrijstelling er alleen voor elektrische voertuigen?

De Europese klimaatwet maakt de doelstelling om tussen nu en 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990 wettelijk verplicht. . In 2050 dient vervoer uitstootvrij te zijn. Daarom stimuleert Nederland voertuigen zonder uitstoot en is gekozen om de tachograafvrijstelling alleen voor elektrische voertuigen te laten gelden.
De Europese regelgeving over de tachograaf geeft de lidstaat de mogelijkheid om de tachograafvrijstelling alleen voor elektrische voertuigen te laten gelden. Het gaat ook om brandstofcel elektrisch. Het Europese beleid over het rijbewijs staat alleen brede een vrijstelling voor alternatieve voertuigen toe.

Belangrijkste begrippen en definities

Wat betekent "door alternatieve brandstoffen aangedreven"?

Voor de vrijstelling van het C rijbewijs betekent dit dat het voertuig (voor een deel ) rijdt op:
• Elektriciteit (niet zijnde hybrid electric vehicles (HEV)),
• waterstof,
• aardgas (CNG of LNG),
• vloeibaar petroleumgas (LPG),
• mechanische energie uit bijvoorbeeld afvalwarmte.
Voertuigen die volledig op benzine of diesel rijden, zijn niet vrijgesteld van het C rijbewijs. De tachograafvrijstelling geldt alleen voor volledig elektrisch aangedreven voertuigen.

Wat betekent "toegestane maximummassa"?

Dit is het gewicht van het voertuig zelf plus het maximaal toegestane gewicht van het laadvermogen. Je kunt dit opzoeken via de RDW-kentekencheck of op je kentekenbewijs (veld F2).

Wat is een tachograaf?

Een tachograaf registreert de rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand van een voertuig. Voor meer informatie kunt u de volgende pagina gebruiken: Wat is een digitale tachograaf en voor welke voertuigen is deze tachograaf verplicht? | Rijksoverheid.nl

Wanneer is een tachograaf nodig?

Een voertuig moet een tachograaf hebben als het gaat om:
• een bus met een inrichting voor meer dan 8 personen (de bestuurder niet meegerekend),
• bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer inclusief aanhangers met een toegestaan maximumgewicht van meer dan 3.500 kg (zoals vrachtwagens en lichte bedrijfswagens).
Soms hoeft u geen tachograaf te hebben. Dan geldt er een vrijstelling. U hoeft een vrijstelling niet aan te vragen. U moet bij controle wel laten zien dat u voldoet aan de voorwaarden voor de vrijstelling. Bekijk de volledige lijst van alle vrijstellingen.

Veelgestelde vragen over verkeersregels en veiligheid (cursus)

Welke verkeersregels gelden voor mij wanneer ik een voertuig boven de 3.500 kg tot 4.250 kg rij?

Als je in een voertuig rijdt dat is ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen en goederenvervoer met een maximale toegestane massa van meer dan 3.500 kg, dan rijd je formeel in een vrachtauto. Dat betekent dat je ook te maken krijgt met regels zoals:
• op snelwegen met meer dan twee rijstroken mag je alleen de twee rechter rijstroken gebruiken,
• je mag niet harder rijden dan 80km/u,
• bij een inhaalverbod voor vrachtwagens mag je niet inhalen,
• je mag een weg niet inrijden wanneer er een inrijverbod geldt voor vrachtwagens,
• je moet je houden aan doelgroepstroken voor vrachtwagens.
Ook andere voertuigen, zoals kampeerauto’s, taxibusjes en heel zware personenauto's krijgen te maken met andere regels wanneer de maximaal toegestane massa van het voertuig meer dan 3.500kg is, zoals inrijverboden voor voertuigen met een maximale toegestane massa van meer dan 3.500 kg. Voor meer informatie zie:
wetten.nl - Regeling - Wegenverkeerswet 1994 - BWBR0006622,
wetten.nl - Regeling - Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) - BWBR0004825.

Moet ik een extra veiligheidscursus volgen?

Er is geen wettelijke verplichting om de veiligheidscursus te volgen. In de verkeersveiligheidscursus leer je wel hoe je veilig rijdt met een zwaarder voertuig en welke regels hiervoor gelden. Daarom heeft de overheid met de transportsector in een convenant afgesproken dat iedereen die niet in bezit is van rijbewijs C of C1 die zo’n voertuig gaat besturen eerst de cursus gedaan heeft.
Uitgezonderd zijn:
• bestuurders die enkel werk verrichten aan het, of voor het, voertuig voor nieuwbouw, onderhoud, reparatie, keuring, schade, verkoop en haal- en brengservice, waarbij het voertuig inclusief lading op dat moment niet boven de 3.500 kg uitkomt,
• bestuurders die het voertuig incidenteel voor een korte tijd huren (bijvoorbeeld voor verhuizing). Onder incidenteel wordt verstaan: tot eens per kwartaal. Onder korte tijd wordt verstaan tot 72 uur. In huurvoertuigen dient een instructiekaart aanwezig te zijn waarop de bijzondere regels voor het voertuig worden uitgelegd,
• bestuurders in het contractvervoer.

Waar kan ik een extra veiligheidscursus volgen?

De cursus wordt aangeboden door meerdere partijen. Op dit moment zijn dat onderstaande organisaties.

Krijg ik een certificaat als ik de verkeersveiligheidscursus heb gevolgd en waar bewaar ik deze?

Ja je krijgt van de trainer een certificaat. Op het certificaat staat dat de training voldoet aan de eisen die in het convenant zijn afgesproken en dat de deelnemer de training heeft gevolgd en de inhoud heeft begrepen. Voor bedrijven geldt dat het certificaat bewaard moet worden in het personeelsdossier. Is er geen personeelsdossier, bijvoorbeeld bij zelfstandigen of particulieren, dan kan het certificaat digitaal opgeslagen worden. Je hoeft het certificaat niet in de auto te bewaren.

Wat leer ik in de veiligheidscursus?

Als je in een bedrijfsvoertuig rijdt met een maximale toegestane massa van meer dan 3.500 kg, dan rijd je formeel in een vrachtauto. In de veiligheidscursus leer je hoe hierin veilig kan rijden en welke (verkeers)regels voor deze voertuigen gelden. Het gaat onder andere over:
• controle documenten en voertuig vooraf,
• veilig en zuinig rijden (inclusief gebruik rijhulpsystemen en invloed hoger gewicht),
• voor- en nadelen elektrisch rijden,
Het leerplan vind je in de bijlage van het convenant, vanaf pagina 2: convenant.

Kan elk opleidingscentrum deze verkeersveiligheidscursus aanbieden?

Ja, mits deze voldoet aan de in het convenant gestelde eisen van de cursus. Het is dan aan betreffende opleider om zich te melden via redactie@opwegnaarzes.nl en daarbij documentatie aan te leveren waaruit blijkt dat voldaan wordt aan de eisen aan de cursus. Zodra deze cursus ook daadwerkelijk beschikbaar is en gevolgd kan worden zal deze cursus worden toegevoegd aan de lijst met opleiders. De lijst wordt dan gedeeld met de convenantpartners en online toegankelijk gemaakt.

Overige veelgestelde vragen

Mag ik door dit beleid ook met een aanhanger rijden achter een elektrisch voertuig boven de 3.500 kg tot en 4.250 kg?

Nee. Dit kan veranderen als over een aantal jaren nieuwe Europese regels van kracht worden.

Valt mijn benzine- of dieselvoertuig onder de rijbewijs C-vrijstelling?

Voertuigen die uitsluitend rijden op benzine of diesel vallen niet onder deze vrijstelling. Plug-in hybride voertuigen die zowel op elektriciteit als op benzine of diesel rijden, vallen wel onder de vrijstelling.
Voor kampeerauto’s kan dit veranderen als over een aantal jaren nieuwe Europese regels van kracht worden.

Er is in Europa een voorlopig akkoord op de vierde rijbewijsrichtlijn. Blijft de vrijstelling voor het C-rijbewijs straks gelden voor mijn voertuig?

Ja. Vanaf 1 juli wordt het mogelijk om alternatief aangedreven voertuigen zoals zware elektrische bedrijfsauto’s en kampeerauto’s, met een toegestane maximummassa van 3.501 kg tot en met 4.250 kg met een gewoon autorijbewijs (rijbewijs B) binnen Nederland te besturen. Voorwaarde is wel dat dit rijbewijs ten minste twee jaar daarvoor voor de eerste keer is afgegeven. Dit blijft mogelijk onder de nieuwe rijbewijsrichtlijn zoals die in het voorlopig akkoord is vormgegeven.

Mag ik met mijn alternatief aangedreven voertuig tot 4.250 kg de zero emissiezone in?

Voor de toegangsregels van de zero-emissiezones kunt u deze pagina bekijken: Toegangsregels. U kunt ook een check doen aan de hand van het kenteken.

Met welke belastingen moet ik rekening houden bij het kopen van een alternatief aangedreven voertuig met een toegestane maximummassa van 3.501 kg tot en met 4.250 kg?

Bedrijfsvoertuigen met een toegestane maximummassa meer is dan 3.500 kg zijn voor de motorrijtuigenbelasting vrachtauto’s en geen bestelauto’s. Voor informatie over de tarieven zie: motorrijtuigenbelasting vrachtauto.

Welke belastingen moet ik betalen voor een elektrische kampeerauto met een toegestane maximummassa van 3.501 kg tot en met 4.250 kg?

Een elektrische kampeerauto is een personenauto waarvoor motorrijtuigenbelasting moet worden betaald. Het maakt hierbij niet uit dat het gaat om een kampeerauto met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg. Voor informatie over de tarieven zie: Motorrijtuigenbelasting berekenen.