Ga direct naar inhoud
Logo Rijksoverheid
Rijksoverheid

Kan ik laden op mijn netaansluiting?

Voor de laadpalen is de juiste netaansluiting nodig. Controleer daarvoor eerst of je huidige aansluiting voldoet voor het opladen van een elektrisch wagenpark en neem contact op met jouw regionale netbeheerder. Met de rekentool ‘Portaal Logistiek’ kun je een inschatting maken van het piekvermogen als je je wagenpark elektrificeert. Je vult je gegevens in en krijgt binnen drie weken van je regionale netbeheerder terugkoppeling over de haalbaarheid van een aansluiting binnen de beschikbare netcapaciteit.

Voor laadpalen is de juiste netaansluiting nodig. Controleer daarom eerst of je huidige aansluiting voldoet voor het opladen van een elektrisch wagenpark en neem contact op met jouw regionale netbeheerder. Met de rekentool ‘Portaal Logistiek’ kun je een inschatting maken van het piekvermogen als je je wagenpark elektrificeert. Je vult je gegevens in en krijgt binnen drie weken terugkoppeling van je regionale netbeheerder over de haalbaarheid van een aansluiting binnen de beschikbare netcapaciteit.

Wil je inzicht krijgen in de aanwezige, benodigde transportcapaciteit voor bestaande contracten, de wachtrij-informatie en de congestiesituatie in jouw gebied? Bekijk dan de Capaciteitskaart elektriciteitsnet.

Laden bij beperkte netcapaciteit

Als blijkt dat het elektriciteitsnet de grote vraag niet aankan, kan er netcongestie ontstaan. Dit betekent dat het zó druk is op het elektriciteitsnetwerk dat het letterlijk knelt. In dat geval is er toch een aantal mogelijkheden om alsnog elektrische voertuigen te laden.  

Zo kun je met slim laden je laadvraag op de beschikbare netcapaciteit aanpassen. Hiermee voorkom je netverzwaringen, je bespaart kosten en duurzame energie wordt beter benut. Lees meer over het reduceren van CO2 en kosten voor bedrijven.

Naast Slim laden zijn er nog meer mitigerende maatregelen.

In de praktische online handreiking Mitigerende maatregelen van NKL vind je zes concrete maatregelen, achtergrondinformatie en handige praktijkvoorbeelden.

Wat is de verwachte laadvraag?

Wil je alvast inzicht krijgen in de verwachte laadvraag op jouw bedrijventerrein? Op de interactieve kaarten Logistieke laadprognoses op bedrijventerreinen zie je hoeveel bestel- en vrachtauto’s er ongeveer zijn in Nederland en hoeveel daarvan naar verwachting elektrisch worden. Het dashboard geeft een overzicht van het laadvermogen van de bedrijventerreinen per regio, provincie of gemeente.

Zo kun je de risico’s inschatten wat betreft de beperkte netcapaciteit. Ook interessant als je samen met een ander bedrijf een collectief laadplein aan wilt leggen om investeringskosten en netaansluiting te delen.

Volgende stap