Milieuzones in Nederland
Naast zero-emissiezones, zijn er ook milieuzones in Nederland. Deze zones gelden alleen voor de volgende voertuigen: diesel personenauto's, diesel bestelauto's, diesel vrachtwagens en diesel autobussen. Voertuigen op een andere brandstof dan diesel, mogen deze zones wel in. Of je toegang hebt tot een milieuzone hangt af van de emissieklasse van je voertuig. De emissieklasse van jouw voertuig kan je met het kenteken achterhalen bij de RDW. Op de website milieuzones.nl kan je ook de kentekencheck voor milieuzones doen.
De milieuzone herken je aan het onderstaande verkeersbord. Onder het bord staat welke voertuigen en welke emissieklasse zijn toegestaan in de zone. Dieselvoertuigen die een lagere emissieklasse hebben dan op het onderbord is aangegeven, hebben geen toegang.
Op de website milieuzones.nl kan je de locaties van de milieuzones op de kaart bekijken.
Diesel personenauto's en diesel bestelauto's
Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto’s en bestelauto’s die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Hierbij zijn er 2 soorten:
Arnhem en Den Haag hebben een zogenaamde groene milieuzone. Rijdt u in een personen- of bestelauto die op diesel rijdt? Dan mag u alleen in deze milieuzone komen als uw auto emissieklasse 4 of hoger heeft. Heeft uw auto een emissieklasse van 0, 1, 2 of 3 dan is een groene milieuzone voor uw voertuig verboden.
In Den Haag geldt deze milieuzone alleen voor personenauto's. Bestelauto's hebben daar te maken met de zero-emissiezone. Bestelauto's moeten hier minimaal emissieklasse 5 hebben of een ontheffing.
Amsterdam en Utrecht hebben een blauwe milieuzone: Heeft u een personen- of bestelauto die op diesel rijdt en een emissieklasse van 5 of hoger heeft? Dan mag u in een blauwe milieuzone komen. Een blauwe milieuzone is dus toegestaan voor dieselvoertuigen met een emissieklasse van 5 of hoger. Dieselvoertuigen met emissieklasse 0, 1, 2, 3 of 4 mogen hier niet in.
In Utrecht geldt deze milieuzone alleen voor personenauto's. Bestelauto's hebben daar te maken met de zero-emissiezone. Bestelauto's met een emissieklasse 5 mogen nog tot 1-1-2027 de zero-emissiezones in.
Vanaf 1 januari 2026 komt er ook een blauwe milieuzone aan de kuststrook van Den Haag voor personenauto's.
Diesel vrachtauto's
Momenteel zijn er in Nederland 7 gemeenten die een milieuzone voor dieselvrachtauto’s hebben. Dat zijn: Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Maastricht, Maasvlakte Rotterdam en Rijswijk. Vanaf 1 januari 2026 komt er ook een milieuzone aan de kuststrook van Den Haag.
In deze zogenaamde paarse milieuzones zijn alleen dieselvrachtauto’s toegestaan met minimaal emissieklasse 6. Dieselvrachtauto’s met emissieklasse 5 en lager mogen hier niet in.
Diesel autobussen
Momenteel hebben alleen de gemeente Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rijswijk en Utrecht een milieuzone voor autobussen. In deze zogenaamde paarse milieuzones zijn alleen dieselautobussen toegestaan met minimaal emissieklasse 6. Dieselvoertuigen met emissieklasse 5 en lager mogen hier niet in.
Nieuw verkeersbord voor milieuzones vanaf 1 januari 2026
Vanaf 1 januari 2026 komt er een nieuw verkeersbord voor zowel de milieuzones als voor de zero-emissiezones. Gemeenten die een zone hebben zullen dit binnen de eerste 6 maanden van dat jaar plaatsen.
Het nieuwe verkeersbord zie je op onderstaande foto's. Het bovenste bord betekent dat je in een zone komt waar bepaalde voertuigen met uitstoot van schadelijke stoffen niet mogen komen. Onder dit bord staat welke voertuigen er niet in mogen.
Nieuw verkeersbord voor zero-emissiezones vanaf 1 januari 2026
Het bovenbord gaat ook gelden voor de zero-emissiezones. In deze zones mogen op termijn alleen bestel- en vrachtauto's rijden zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Voor de relatief schonere voertuigen geldt nog een overgangsregeling. De zero-emissiezones gelden voor alle brandstoffen. Dus ook voor voertuigen die op LPG, benzine en HVO100 rijden.
Op de onderstaande foto is het nieuwe verkeersbord voor de zero-emissiezones te zien.