Kabinet verlengt huidige gedoogsituatie rijbewijs B voor zwaardere zero-emissie bedrijfsvoertuigen
Ondernemers die vóór 1 oktober 2023 hebben geïnvesteerd in een zero-emissie bedrijfsvoertuig met een toegestane maximum massa van 3.501 tot en met 4.250 kilogram mogen deze ook na 1 juli blijven besturen met enkel rijbewijs B.
Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft na gesprekken met de Europese Commissie en in overleg met minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het Openbaar Ministerie besloten de huidige gedoogsituatie onder voorwaarden met een jaar te verlengen. Tegelijkertijd wordt een nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) opgesteld. Het demissionaire kabinet wil hiermee voorkomen dat ondernemers met een zwaarder zero-emissie bedrijfsvoertuig tussen 1 juli 2024 en inwerkingtreding van nieuwe Europese regelgeving (de vierde rijbewijsrichtlijn) in de knel komen te zitten.
Bestuurders van zwaardere zero-emissie bedrijfsvoertuigen zouden in die tussenliggende periode in bezit moeten zijn van rijbewijs C/C1 en code 95 en moeten voldoen aan de tachograafplicht. Deze eisen zijn verbonden aan het hogere gewicht dat bedrijfsvoertuigen met een elektrische aandrijflijn doorgaans hebben en kunnen een drempel vormen voor ondernemers die willen verduurzamen.
Drempels wegnemen
In Europees verband wordt op dit moment gewerkt aan een nieuwe rijbewijsrichtlijn. De nieuwe regels bieden mogelijk een oplossing voor huidige uitdagingen op het gebied van uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. Omdat de uitkomst van het Europese wetgevingsproces nog onzeker is, wordt de huidige gedoogsituatie verlengd tot 1 juli 2025. Dit geldt ook voor de vrijstelling van de tachograaf binnen een straal van 100 kilometer van de vestigingsplaats.
Voorwaarde voor het verlengen van de gedoogsituatie is dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en branchepartijen een convenant sluiten om de grotere verkeerveiligheidsrisico’s van het rijden met zwaardere voertuigen te ondervangen. De nieuwe AMvB wordt opgesteld op basis van de huidige derde rijbewijsrichtlijn. In de AMvB wordt de vrijstelling voor de tachograafplicht niet meer opgenomen, tenzij er voor 1 juli 2025 een handhaafbaar en uitvoerbaar plan komt waarmee de rij- en rusttijden tenminste even goed gewaarborgd kunnen worden.
Veiligheidscursus
Voor voertuigen boven de 3.500 kilogram geldt specifieke wet- en regelgeving, onder meer met betrekking tot maximumsnelheden, plaats op de weg en inhaalverboden. De impact van een zwaarder voertuig is in geval van een botsing immers groter dan voor voertuigen met een lager gewicht. Bij de uitwerking van de AMvB wordt daarom de mogelijkheid verkend voor een aanvullende opleiding, zodat ook bestuurders van zwaardere voertuigen zonder rijbewijs C met de juiste vaardigheden en kennis veilig op pad gaan. De komende maanden werkt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met de sector aan een convenant, waarin deze afspraken worden vastgelegd.